Thursday 22 December 2011

kenangan PMR 2005

hari ni sangat kecoh dengan keputusan PMR kan. tahniah lah untuk adik adik yang dapat best result dalam PMR. yang tak berjaya tu, hope dapat try again for the next time. perjalanan masih jauh, dan banyak lagi masa untuk kita perbaiki masa depan kita agar jadi lebih baik. so, do your best your life. we cannot predict how our future is, but we can make it to be excellent

>>> TIPS UNTUK BERJAYA
>>> TIPS HADAPI KESEDIHAN WAKTU EXAM
>>> TIPS KETIKA EXAM DAH NAK DEKAT 

dalam dok tengok adik adik yang dapat PMR tahun ni, aku teringat zaman aku ambil result PMR 2005 dulu. aku ni dulu ambil kelas KAA ( kelas aliran agama ). memang for the first time, aku memang tanak ambil arab sebab aku takut aku tak leh nak catch up. sembilan subjek weh. masa UPSR ambil 5 subjek pun dah senak perut semua, ni lagi sembilan subjek, lagi laaaahh kembung perut


masa form 1 sampai form 3, aku tak pernah merasa dapat perfect score. paling banyak aku pena dapat cuma 8A 1B. tu pun dah habis pulas dah aku study. tu je aku dapat. masa trial pun, aku cuma dapat 7A 2B. i told my mum, aku sangat tak yakin untuk dapat perfect score, tapi aku try my best to get the best. like others, aku pena jugak merasa dapat result teruk sangat sangat.

on that time, aku pena dapat result 3A 6B. sangat teruk time tu. balik rumah aku terus menangis. sebab takut tak dapat buat masa PMR. * menangis sebab takut dengan exam sangat biasa untuk aku *

dugaan paling besar masa aku nak PMR, 2 days before the exam, aku kena sakit mata. 2 days oke ! sakit mata bukan main main. mata dah menyala macam raksasa dalan cerita ultraman. cuma tak ley fire je. then, my mum sangat risau, terus bawa g klinik. dan aku dapat MC. during the day yang harus aku datang untuk minta restu, aku kena duduk rumah sebab mata aku masih merah menyala tersangat sangat. mama aku sangat takut kalau mata aku tak sembuh sampai hari aku exam

alhamdulillah. ALLAH duga aku hanya 3 hari. masa hari exam, mata aku still sakit, dan aku terpaksa jugak jawab exam dengan mata yang sakit. tapi dah kurang dah merah mata aku. dan hari ke-3 PMR, mata aku dah baik. selamat. 

and the time nak ambil result, aku datang sangat lambat. pukul 10 orang dah tercangak kat sekolah ambil result, aku masih kat rumah tengah bedal lempeng dengan sambal. terbaik yob ! so, dalam pukul 11 aku sampai sekolah. best friend aku dah msg aku, told me the result. eheei tak suprise langsung lah

dan akhirnya, aku berjaya jugaak. sesungguhnya ALLAH dah mengatur yang terbaik untuk hambaNYA. kita harus bersyukur dengan apa yang kita dapat now ni.


nak berjaya bukan mudah. ia sangat perlukan keseimbangan rohani dan jasmani. mental dan fizikal harus selari. penting untuk berusaha dan tawakal. sebab kita hanya mampu merancang, berusaha, dan berdoa, selebihnya tugas ALLAH untuk mengatur yang terbaik untuk kita.

2 comments:

memang bulat lah mata korang yang komen. haa. komen lah lagi dengan mate yang bulat. ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NUFFNANG good