Thursday 23 June 2011

SPONTANEOUS THURSDAY #2 - dun sleep too much

errghhhhh. fuhooowww. thursday already. cepat giler kan. huhu. baru je rase start a new week. but now, da nak end of week. n bydway, today. d topic is not too hot. tp it's related to me. DUN SLEEP TOO MUCH



but. i hve sleep for 4 hours today after i got wake up at 9.45 am dis morning. HAHAHA. siyesly i wanna hit my head kuat kuat n then say, go to jog or anything yang ley jauhkan aq dr tdo memanjang n it's like tenggiling.




my mum, come into my room, n slap my punggung. haiyaaaakkkkk !! n shouted , " kakak, pukul satu da nih !! ". errmm. oke. i get sit for a while. n after my mum go out, i laid again n continue sleeping. HAHAHHAHA. aq baru terjaga kol tigaaa tadi kot. bangun solat zohor. n u know wat, now nih my head got ting tong. ting tong like couldn't think anything. SHIT !








so, i advise uoolllsss sume dun sleep too much ! okeee. reminder for me also * tp selalu jugaakk banyak tdo n overdose.


DAN JANGAN TDO LAMBAT DAN BANGUN LAMBAT.



dis is d reasons :



Punca utama kerosakan hati adalah:
  1. Tidur terlalu lewat dan bangun lambat adalah penyebab utama
  2. Tidak buang air kecil di pagi hari.
  3. Terlalu banyak makan.
  4. Tidak mengambil sarapan.
  5. Mengambil terlalu banyak ubat-ubatan.
  6. Mengambil terlalu banyak bahan pengawet, aditif, pewarna makanan, dan perasa tiruan.
  7. Mengambil terlalu banyak makanan berminyak. Jangan mengambil terlalu banyak makanan berminyak walaupun makanan yang menggunakan minyak goreng terbaik seperti minyak zaitun. Elakkan mengambil makanan berminyak ketika anda dalam keadaan letih, kecuali ketika badan sedang dalam keadaan betul-betul fit.
  8. Mengambil terlalu banyak makanan juga boleh memberikan beban berlebihan kepada hati. Sayuran seeloknya harus dimakan mentah atau dimasak 3-5 bahagian sahaja. Sayuran yang dimasak harus dimakan dalam satu sajian dan tidak disimpan.


wowowooow. tamaw lah cmnih maaa. tapi da macam tabiat pulak kan. aq nih memang suke tdo lambat n bangun lambat. huhuuhu. tapeew. after dis, aq try bangun awal. wakakakak. 




n then, try korang bace nih pulak. UNDERSTANDING HOW OUR BODY WORKING.




Malam (9pm - 11pm): 

adalah masa untuk menyahkan/membuang toxic chemicals (de- toxification) yang tidak diperlukan dari sistem antibodi (lymph nodes). Dalam waktu ini kita seharusnya dalam keadaan tenang dan suasara yang relaks seperti mendengar musik. Jika seorang surirumah dalam ketika ini masih menjalankan aktiviti hariannya seperti mencuci pinggan atau mengawasi anak-anak membuat kerja rumah, ini akan memberikan kesan negatif pada kesihatannya.




Malam di (11pm-1am):

Proses de-toxification dalam hati, dan secara idealnya harus dilakukan dalam keadaan tidur nyenyak.





 
Tengah malam (1am - 3am)

proses de-toxification di bahagian hempedu, idealnya juga dilakukan dalam keadaan tidur nyenyak.

Tengah malam (3am - 5am):  


proses de-toxification di bahagian paru-paru. Oleh kerana itulah kebiasaannya bagi yang sedang mengalammi batuk, ketika ini anda akan mengalami batuk yang sangat kuat. Memandangkan proses de-toxification telah sampai ke saluran pernafasan, kita tidak perlu mengambil ubat batuk ketika ini kerana ianya akan memnganggu proses pembuangan toksin tersebut.


Awal pagi (5am - 7am): 


proses de-toxification di bahagian usus besar, anda harus mengosongkan usus.


 
Pagi (7am - 9am): 


Penyerapan gizi pada usus kecil, kita harus sarapan pada masa ini. Kepada mereka yang sedang saki, sarapan harus lebih awal iaitu sebelum pukul 6:30 pagi. Makan pagi sebelum 7:30am sangat berguna bagi mereka yang ingin kekal cergas. Mereka yang tidak sarapan, mereka harus mengubah kebiasaan mereka. Namun jika anda terlewat mengambil sarapan sehingga pukul 9am-10am sekalipun, itu masih lebih bagus daripada tidak bersarapan sama sekali. Tidur lewat dan bangun terlalu lambat akan mengganggu proses membuang bahan kimia yang tidak diperlukan dalam tubuh.



Tengah malam sampai 4am juga adalah waktu untuk sumsum tulang menghasilkan darah.




so, lepas nih. kene tdo awal dan bangun awal. SETUJU ??
hhahahahaha. HARAPAN lah nih kalaw aq dapat buat. tp aq kene buat jugaaaakkk lah. jage kesihatan bhaaai :D




1 comment:

  1. masaalah yang masih gagal diatasi.. tdo kul 4,5 pagi, bgun dkt kul 2,3 ni pn bgn awl sbb nk g masjid

    ReplyDelete

memang bulat lah mata korang yang komen. haa. komen lah lagi dengan mate yang bulat. ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NUFFNANG good