Monday 23 January 2012

berkat atau berekat ??

assalamualaikum. hi guyss !! selamat malam. 

guyss. korang should remember this word oke. the meaning of this word.


BERKAT :  bertambah dan berkembang. ia menunjukkan ‘kebaikan yang banyak’.

ehee ! why aku nak cakap pasal ni ? sebab aku nak bagitahu something. you know that, yang orang kat kampung aku, panggil souvenir or makanan yang dibawa pulang dari kenduri kahwin is berekat. i dont know, 'berkat' or 'berekat' is the exact one. but i thought, both are the same. hurrm. come bebehh ! aku nak bercerita * bajek orang nak baca * ^__^ tak kesah puun


aku kan baru balik dari kampung. nama pun cuti sekolah kan. eh aku tak sekolah. aku tengah cuti sem, baru satu hari aku kat rumah, mama aku dah ajak balik kampung. oh what the wonderful. aku memang dah lama tak balik kampung kan. so, aku memang tara hal la. * eheeemm ! stop melalut kelaut ! * okeee :O




bila cuti sekolah ni, orang semua berebut nak buat kenduri kahwin. well, kat kampung kan, or wherever pun, mesti ramai dapat jemputan kan. emm. tahu dah. now ni ramai sangat orang kahwin. aku pun nak kahwin jugak lah !! errk. oke tak. calon tak de lagi. sila sedar diri oke eyzaa oi :P





then, aku yang kat kampung ni, memang langkah kanan lah. balik kampung je, makcik pakcik aku penuh dengan jemputan kahwin. so kami kami yang alaalalalala bandar ni ( haktuih ) penuh semangat dan beria giler terus serbu makcik dan pakcik kami yang baru balik dari kenduri. sebabnya, nak tengok BEREKAT apa yang dorang bawa balik.





for sure lah makanan kan. nasi minyak, nasi beriani, nasi putih, telur pindang, telur rebus. woww ! junk food segala. memang awesome sangat lah. sesuai sangat untuk orang yang macam aku ni, tak pernah kenal erti diet. kehkehkeh




even waktu tu aku baru je taking my lunch, nampak je BEREKAT yang macam sedap, terus tanpa segan silu, buka dan terus lahap. hahaha. kat bandar tak dapat weyh cmni. paling tidak pun, kalau g kenduri kahwin, just got the gula gula yang seposen dapat dua, dan bunga telur. tapi kalau kat kampung, dapat nasi ngan lauk. itu pasal mostly makcik aku kat kampung akan ' gantung periuk ' bila hujung minggu. or cuti sekola. sebab penuh dengan jemputan kahwin. 





panjaaaaannggggg..

konon iklan beras moghul dalam tv. kehkeh.
ni nasi beriyani weh. sedaaap. sapa boleh tahan kalau tengok je kan.


 


antara BEREKAT yang makcik aku dapat.
ni baru separuh.
separuh lagi adik adik sedara aku dah bedal laaa.


 
heh ! cukup lah nak makan anak beranak.


so korang. kat tempat korang panggil apa dengan mende alah ni semua. 
kampung aku mostly jawanese. 
so, most the words are pelik pelik. 
sometimes, aku memang tak paham langsung.
 tapi muka buat buat paham.
huahuahuahuahuah

em, agaknya dorang panggil berekat sebab nak cakap mudah mudahan 
makanan yang dorang bagi tuh, 
dapat memurahkan rezeki mereka dengan bersedekah kan.

wallahualam 
^____________^




 

No comments:

Post a Comment

memang bulat lah mata korang yang komen. haa. komen lah lagi dengan mate yang bulat. ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NUFFNANG good