Saturday 17 December 2011

4 relationship yang perlu dijaga


hye peeps ! ^^

dalam belajar, bukan sekadar hanya dengan buku. belek buku, hafal sampai lebam. lepastu lupa semuanya. itu namanya sia-sia. dalam menuntut ilmu, tetapkan niat dalam hati :


menuntut ilmu hanya kerana ALLAH S.W.T
dan harus kita sebagai pelajar untuk jaga these 4 relationship :

@ relationship dengan ALLAH

sebagai seorang muslim, jagalah hubungan dengan ALLAH.  sentiasa taat perintahNya dan jauhi laranganNya. solat lima waktu jangan tinggal. perhiasi lagi dengan solat sunat dan bacaan AL-QURAN. bergantung 100% kepadaNya. saat semua orang pandang jelik terhadap kita, ingatlah ALLAH sentiasa berada disamping kita.

JANGAN SAMPAI ALLAH BERJAUH HATI DENGAN KITA.
@ relationship dengan parents

sebagai seorang anak. hormati ayah dengan ibu kita. everyday, do not forget to pray for them. love them and always make them happy. jangan buat ibu kita menangis kerana kesal dengan kita. buatlah ibu kita menangis kerana kejayaan kita. kerana itu adalah air mata kejayaan. everyday, sesiapa yang duduk dengan parents, kalau nak keluar rumah, salam tangan mereka. 

SESUNGGUHNYA KEREDHAAN ALLAH TERLETAK PADA KEREDHAAN IBU BAPA

@ relationship dengan pengajar

bagi budak sekolah, jaga hubungan baik dengan guru. sentiasa hormat mereka. jangan buat guru merasa penat dengan perangai buruk kita, biarlah guru penat dengan mengajar kita. sebab tugas mereka ialah mendidik kita. and for the student university as me, sentiasa jaga hubungan baik dengan pensyarah. buat apa mereka suruh. assignment sentiasa buat. jangan buat mereka rasa menyampah bila tanda kertas jawapan kita waktu exam. 

MEREKA IBARAT LILIN YANG SENTIASA MENERANGI HIDUP KITA.

@ relationship dengan kawan-kawan

cabaran paling mencabar as student is our surrounding. always know who the right friends. jangan tersalah pilih kawan, sebab dalam usia yang meningkat dewasa, kita mudah terjebak dengan apa sahaja yang datang. tetapkan pendirian dalam hati. jangan buat jahat dengan orang. always be nice to others. 

sentiasa amalkan, before get sleep, always remind ourself  to forgive others, and hoping that if we did wrong to others, they will also forgive us. this ensuring that our heart sentiasa tenang tanpa hasad dengki. insyaALLAH.

ini sekadar sharing. sebab dah nak final exam ni, patut muhasabah diri. agar nanti waktu exam, dapat jawab exam dengan mudah dan tenang. amin.



study is not just with books, it also deals with surrounding and others. and it will make the best combination of an expert.

2 comments:

memang bulat lah mata korang yang komen. haa. komen lah lagi dengan mate yang bulat. ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NUFFNANG good